spyderment

efek salju

kembang api


tulisan berjalan

KRUUUEEE SEUUUUMANGAT TAMENG JAK PIYOHH

Kamis, 17 Mei 2012

Makam Tgk Ahmad Khatib Pengarang Kitab Lapan


Makam Tgk Ahmad Khatib Langgien

Sun, May 16th 2010, 08:28

Makam Tgk Ahmad Khatib Langgien

“MAKAM Pengarang Kitab Lapan Minta Dipugar” (baca Serambi Indonesia, 12 Mei2010). Ini harapan Imum Mukim Langien, Bandar Baru Pidie Jaya, Abdul Kadir Saleh bersama tujuh keuchik di wilayah pemukiman itu. Pemilik makam adalah seorang ulama besar yang  karyanya masih dibaca hingga hari ini di Asia Tenggara.

Sayang generasi Aceh sekarang,nyaris tak mengenal apalagi menyimpan karya-karyanya. Ini memang tabiat umum yang kurang menghargai sejarah. Buktinya,banyak makam ulama besar di Aceh tidak diurus. Maka keperihan harapan dari rakyat Langien ini cukup beralasan, mengingat tidak adanya perhatian dari pemerintah Aceh selama ini terhadap tempat tempat yang punya nilai sejarah dan peradaban Aceh.

Wan Sangir Abdullah (alm) dari Malaysia, pernah menelusuri jejak sejarah ulama Aceh, termasuk menguak dokumen-dokumen Tgk. Ahmad Khatib Langgien.  Ulama ini pernah mendirikan dayah Dawaul Qulub di Langien. Hemat saya, sebagai penyebar tarekat Syatariyyah, wajar jika dayah ulama ini lebih banyak bersentuhan dengan kesehatan batin. Sehingga dapat dipastikan bahwa kitabnya tersebut menjadi ‘bacaan wajib’ bagi masyarakat muslimin di Asia Tenggara.

Saya memastikan para santri pernah mengaji kitab Lapan yang dihimpun oleh Syeikh Ismail bin Abdul Muthalib al-Asyi. Kitab diberi nama Jam Jam‘u Jawâmi’ al Mushannifât. Di Aceh, orang tua lebih mengenal dengan kitab Lapan. Dalam kitab Lapan ini juga ada kitab Hidayatul ‘Awam karya Syeikh Jalaluddin bin Kamaluddin Asyi, Faraidh al-Qur’ân, tanpa nama pengarang. Kasyful Kirâm karya Syeikh Muhammad Zain bin Jalaluddin Asyi,  Talkhishul Falâh karya Syeikh Muhammad Zain bin Jalaluddin Asyi, Syifaul Qulûb karya ‘Arif Billah Syeikh ‘Abdullah Baid Asyi, dan Mawaizhul Badi‘ah karya Syeikh ‘Abdur Rauf Fansuri Assingkili, dan yang terakhir I’lamul Muttaqin karya Syeikh Jamaluddin bin Syeikh ‘Abdullah Asyi. ((M. Adli Abdullah, 2009).

Nah, sejarah mencatat tentang guru Tgk Ahmad bin Khatib Langien bernama Syeikh Muhammad Ali. Sebagai penerima Tarekat Syathariyah, Syeikh Muhammad Ali itu adalah murid Syeikh Muhammad As’ad. Ia menerima tarekat tersebut dari Syeikh Muhammad Sa’id yang menerima dari Ibrahim (al-Madani). Syeikh Ibrahim menerima daripada Syeikh Muhammad Tahir. Syeikh Muhammad Tahir menerima daripada Maula Syeikh Ibrahim al-Kurani. Maula Syeikh Ibrahim al-Kurani menerima daripada Syeikh Ahmad al-Qusyasyi. Mulai Syeikh Ibrahim al-Kurani dan Syeikh Ahmad al-Qusyasyi bererti bertemu asal salasilah dengan Syeikh Abdur Rauf bin Ali al-Fansuri.

Jadi, dapat dipastikan bahwa tarekat yang dikembangkan  oleh Tgk. Ahmad Khatib Langgien adalah tarekat yang sudah lazim di temukan di Pantai Timur. Berapa penganut tarekat ini masih dijumpai hingga hari ini.

Karya dan pemikirannya
Karya Tgk Ahmad bin Khatib Langien yang terkenal adalah Dawaul Qulub, diselesaikan pada tahun Jim, hari Sabtu, bulan Rabiulakhir tahun 1237H/1821M dan menjadi kitab yang ketujuh dalam kitab  jam’u Jawami’il Mushannifat atau di Aceh dikenal dengan Kitab lapan. Dalam  Dawaul Qulub kalau diterjemahkan berarti Ubat Segala Hati Daripada Segala Aib. Dari segi kandungannya secara keseluruhan banyak persamaannya dengan Hidayatus Salikin karya Syeikh Abdus Samad Palembang. Hanya saja dalam Dawaul Qulub  tidak dimuat tentang  ibadah. Seperti beliau tulis, “Dan tiadaku sebutkan segala ibadah yang lain di dalam kitab ini, seperti doa dan sembahyang tahajud, dan lain daripadanya, kerana yang demikian itu kelakuan orang abid bukan kelakuan murid.Dan faraq antara abid dan murid itu seperti faraq antara Masyriq  dan Maghrib. Maka betapa persamaan martabat kedua-duanya, kerana murid itu berkehendak ia akan Allah Taala, dan abid itu berkehendak ia akan hak Taala. Iaitu nikmat dunia atau nikmat akhirat…”.

Dalam Dawaul Qulub juga menyentuh persoalan pendidikan timbal balik perhubungan antara guru dengan murid. Perkara ini dikemukakan pada mukadimah kitab itu, kemudian dipertegaskan lagi pada bahagian khatimah (akhir) kitab. Sebagai penutup Syeikh Ahmad bin Khatib Langien menasihati murid-muridnya, “Maka tilik olehmu hai murid, akan keluasan rahmat Tuhanmu. Dan beroleh pengajaranlah engkau dengan barang yang telah ku sebutkan akan dia dalam kitab ini, nescaya segeralah kau dapat berjinak-jinak dengan Tuhanmu. Dan perbuatlah olehmu dengan sungguh hatimu, nescaya kau dapat segala yang kau maksud daripada Tuhanmu. Hai murid! Adalah kitab ini terlebih baik daripada ubat daripada segala penyakit hawa nafsu, dan mujarab yang telah dicuba akan dia beberapa orang yang tersebut dalam kitab ini. “Maka barang siapa yang ada bermata hati nescaya adalah segala pengajaran dalam kitab ini terlebih sangat bersikah (percaya di dalam hatinya).

Memperhatikan tahun selesai kitab ini dikarang tahun 1237H/1821M, maka dapat diambil kesimpulan  bahwa Tgk Ahmad Khatib langgien  hidup sezaman dengan Syeikh Abdullah Asyi pengarang kitab Syifaul Qulub yang diselesaikan tahun 1225H/ 1810M. Dia sepertinya sezaman pula ulama Aceh lainnya  Syeikh Muhammad bin Syeikh Abdullah Ba’id pengarang kitab Hukum Jarah yang diselesaikan tahun 1236H/ 1820M.

Karya lain dari pada Tgk Ahmad Khatib langgien adalah Asrarud Din Li Ahlil Yaqîn yang telah dicetak berkali-kali bersama-sama kitab Miftahul Jannah karya Syeikh Muhammad Taiyib bin Mas’ud al-Banjari. Di antaranya cetakan Matba’ah al-Miriyah Makkah, 1321H/1903M.  Kandungan kitab Asrarud Din karya Syeikh Muhammad bin Khatib Langien yang  dibahas di dalamnya, dimulai dengan syahadat dibagi  tiga jenis iaitu: syahadat syariat, syahadat tarekat dan syahadat hakikat. Apa saja yang dibicarakan berkisar kepada tiga itu, iaitu syariat, tarekat dan hakikat. Sembahyang juga demikian, sembahyang syariat, sembahyang tarekat dan sembahyang hakikat. Pendek kata, semua rukun Islam yang lima dibahas pada sektor yang tiga itu.

Yang menarik, ulama dulu sangat piawai dalam mengupas persoalan kebatinan. Tujuannya gar umat saat itu mampu mengontrol nafsu dan menempatkan hati dalam bertindak tanduk. Sehingga masyarakat yang dihasilkan pun sangat beradab. Mereka bisa menilai sesuatu dari hati, bukan hanya dari akal pikiran semata. Inilah peran ulama seperti Tgk. Ahmad Langien dalam karya-karyanya. Sehingga tidak mengejutkan jika karyanya dimasukkan dalam kitab Lapan yang berisi nasihat awal bagi murid untuk hidup berilmu, beribadat, dan  beradab.

Sepenggal kisah intelektual Tgk. Ahmad  Khatib Langienmenggmbarkan ulama Aceh dulu sangat produktif. Mereka memberikan kontribusi yang amat berarti bagi pemikiran keislaman di Aceh. Kita hanya berharapmasyarakat,terutama Pemda Pidie memiliki apresiasi terhadappara ulama Aceh masalalu.Mungkin bias menulis biografi ulama ini.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar